Spørsmål om innklagede urettmessig har videreformidlet innholdet i klagers konkurransebidrag i anbudsprosess for ny designprofil for Myrkdalen Fjellandsby, til Creuna som var klagers konkurrent i en forutgående anbudskonkurranse, og at dette innholdet er blitt anvendt som utgangspunkt for innklagedes visuelle profil, i strid med god forretningsskikk, jf. markedsføringsloven § 25.
Spørsmål om markedsføring er villedende i strid med markedsføringsloven § 26 med tilhørende forskrift om sammenliknende reklame, samt om handlingene er i strid med markedsføringslovens § 25 om god forretningsskikk næringsdrivende imellom.
Spørsmål om Nidars produktemballasje for "Doc's Urter & Honning" og "Doc's Urter & Lakris" er i strid med markedsføringsloven § 25 om god forretningsskikk og § 30 om produktetterlikninger, i forhold til "Ricola Original Herb" og Ricola Lakris"
Spørsmål om innklagede har benyttet uriktige og udokumenterte opplags- og lesertall i markedsføring av sitt reisemagasin, i strid med markedsføringsloven § 25 og § 26.
Spørsmål om logo er etterliknet i strid med markedsføringslovens § 30, samt om innklagedes markedsføring og salg av suppe med slik logo er villedende i strid med markedsføringsloven § 26 og for øvrig er i strid med markedsføringslovens § 25 om god forretningsskikk næringsdrivende imellom.
Spørsmål om innklagedes reklamebrosjyre inneholder uriktig og villedende informasjon i strid med markedsføringsloven § 26 og forskrift om sammenliknende reklame, om hva det koster en løyvehaver å være tilknyttet innklagedes drosjesentral sammenliknet med andre drosjesentraler.
Spørsmål om innklagedes bruk av betegnelsen "babyshop" er rettet mot det norske markedet, og om slik bruk er i strid med markedsføringslovens § 25 om god forretningsskikk næringsdrivende imellom i lys av klagers bruk av "Babyshop" for sin virksomhet i Norge.
Spørsmål om en lenestol er etterlignet i strid med markedsføringsloven § 30 om produktetterlikninger og om markedsføring og salg av stolen er i strid med markedsføringslovens § 25 om god forretningsskikk næringsdrivende imellom.
Spørsmål om reklamekampanje for mobiltjenesteleverandør under slagordet "Like bra – bare billig" er en ulovlig villedende reklame etter markedsføringsloven § 26, en utilstrekkelig eller uforsvarlig veiledning etter markedsføringsloven § 27 eller er brudd på markedsføringsloven § 25 om god forretningsskikk næringsdrivende i mellom.
Produksjon og utbud av treveisventil for fiskerinæringen ikke ansett i strid med markedsføringsloven § 30 om produktetterlikninger, eller i strid med markedsføringsloven § 25 om forbud mot handlinger i strid med god forretningsskikk næringsdrivende imellom.
Saken gjelder spørsmål om etterlikning av emballasje for makrell i tomat er i strid med markedsføringsloven § 25 om god forretningsskikk og § 30 om produktetterlikninger.
Næringslivets Konkurranseutvalg, Postboks 5250 Majorstuen, 0303 Oslo
e-post: post@konkurranseutvalget.no
Tlf.: 95 46 16 07