Saken gjelder: Spørsmål om etterligning og handlinger i strid med god forretningsskikk knyttet til 17. mai-relaterte produkter.
Saken gjelder: Spørsmål om bruk av modellbetegnelser og reservedelsnumre knyttet til pneumatiske drivsystemer er en ulovlig ettergjøring etter markedsføringsloven § 30, samt om markedsføringen av reservedeler er villedende i strid med markedsføringsloven § 26, herunder forskrift om sammenliknende reklame § 3. Saken omhandler også spørsmål om disse handlingene er i strid med markedsføringsloven § 25 som forbyr handlinger i strid med god forretningsskikk næringsdrivende imellom.
Spørsmål om produktserie i reflekterende tekstil er en produktetterlikning i strid med markedsføringsloven § 30, samt om markedsføringen for øvrig er i strid med markedsføringsloven § 25 som forbyr handlinger i strid med god forretningsskikk næringsdrivende imellom.
Saken gjelder: Spørsmål om markedsføring av høytrykksspylere under henholdsvis 10 og 20 års garanti betinget av særskilt vedlikeholdsprogram, samt opplysninger om at produktene er innovert i Norge er villedende forretningsmetode i strid med markedsføringsloven § 26. Saken reiser også spørsmål om den samlede markedsføringen er i strid med markedsføringsloven § 25 som forbyr handlinger i strid med god forretningsskikk næringsdrivende imellom.
Saken gjelder: Spørsmål om etterligning av kjennetegn
Saken gjelder: Spørsmål om produktetterligning av barstol
Saken gjelder: Spørsmål om ettergjøring av TV-format om en turserie om å oppdage og oppleve det ‘typisk norske’ er i strid med markedsføringsloven § 25 om handlinger i strid med god forretningsskikk næringsdrivende imellom.
Saken gjelder: Spørsmål om etterligning og opptreden i strid med god forretningsskikk knyttet til emballasjedesign for ost
Saken gjelder: Bruk av påstått etterlignende kjennetegn i strid med markedsføringsloven §§ 25 og 30.
Næringslivets Konkurranseutvalg, Henrik Ibsens gate 90, 0255 Oslo
e-post: post@konkurranseutvalget.no
Tlf.: 40 28 70 34