2021

  • Sak 8/2021

    Saken gjelder: Saken gjelder spørsmål om brudd på markedsføringsloven §§ 26, 30 og 25 som følge av markedsføring av strømtjenester. 

    04.02.22
  • Sak 9/2021

    Saken gjelder: Spørsmål om «Best i test» og andre utsagn i tilknytning til test av dundyner og dunputer er ulovlig sammenlignende reklame i strid med markedsføringsloven § 26 og tilhørende forskrift om sammenlignende reklame § 3.

    11.01.22
  • Sak 7/2021

    Saken gjelder: Spørsmål om etterligning, villedende markedsføring og opptreden i strid med god forretningsskikk ved etablering, drift og markedsføring av dyrebutikkene PetXL.

    12.10.21
  • Sak 6/2021

    Saken gjelder: Spørsmål om hvorvidt utbud av navnelapper og veggdekor er ulovlig produktetterlikning og markedsføring. Nærmere bestemt er det spørsmål om bruk av; skråstilte navnelapper i markedsføring, valg og utforming av henholdsvis enhjørning, panda og løve som navnelappmotiv, temaene gård og enhjørning for store navnelapper, og tema enhjørning for veggdekor, er i strid med markedsføringsloven § 30 om ulovlige etterlikninger. Videre gjelder saken hvorvidt det er skjedd en systematisk bruk av tilsvarende design og konsept i strid med forbudet i markedsføringsloven § 25 mot handlinger som er i strid med god forretningsskikk næringsdrivende imellom.

    06.09.21
  • Sak 5/2021

    Saken gjelder: Spørsmål om Unil AS har utnyttet Vario Sport AS’ varemerke ’fauna’ i strid med god forretningsskikk.

    11.08.21
  • Sak 4/2021

    Saken gjelder: Spørsmål om hvorvidt påstander knyttet til dekning og pris for mobilabonnement fremsatt gjennom telefonmarkedsføring overfor bedriftskunder er i strid med forbudet i markedsføringsloven § 26 om villedende reklame, samt generalklausulen i markedsføringsloven § 25 om forbud mot handlinger i strid med god forretningsskikk næringsdrivende imellom.

    14.06.21
  • Sak 3/2021

    Saken gjelder: Spørsmål om hvorvidt prissammenligning for fibernettjenester, påstanden ”raskere og rimeligere” og erstatning av tidligere sammenlignede priser med gråteemojis er i strid med forbudet i markedsføringsloven § 26 om villedende reklame, samt tilhørende forskrift om sammenlignende reklame § 3.

    14.06.21
  • Sak 2/2021

    Saken gjelder: Spørsmål om ulovlig etterligning og brudd på god forretningsskikk ved utgivelse og markedsføring av Gyldendals strikkebok Eventyrstrikk. Klager mener at Eventyrstrikk representerer en etterligning etter deres strikkebøker Villmarksgensere og Villmarksgensere 2, subsidiært at de har brutt god forretningsskikk.

    14.06.21
  • Sak 1/2021

    Saken gjelder: Spørsmål om etterligning og brudd på god forretningskikk ved salg og markedsføring av silkeputetrekk.

    31.03.21

Næringslivets Konkurranseutvalg, Henrik Ibsens gate 90, 0255 Oslo

e-post: post@konkurranseutvalget.no

Tlf.: 40 28 70 34